gtvplay-970-05

Call of Duty WWII levererar äkta spelkänsla

Av den 10 november, 2017

I dagarna släpptes Call of Duty WWII och det var med stor skepticism som jag köpte spelet, de senaste utgåvorna av COD har nämligen inte alls fallit mig i smaken.

I Call of Duty WWII återgår man till sitt ursprung och storyn utspelas ännu en gång under andra världskriget, detta är alltså det femte COD som utspelar sig under andra världskriget och det första sedan 2008 (World at War).

Story
Huvudpersonen Ronald ”Red” Daniels är en soldat som slåss på västfronten i Europa tillsammans med USA:s first infantry division (vilka för övrigt firar hundra år i år), storyn tar sin början under D-dagen och jobbar sig sedan genom Europa där man får spela olika karaktärer.

Spelupplevelse
När det gäller spelupplevelsen måste jag säga wow!

Man har här lyckats med att fånga spelkänslan från de tidiga Call of Duty klassikerna och samtidigt adderat ytterligare en dimension med nya funktioner som gör spelaren mer aktiv i spelet, man har dessutom ingen minimap som tar fokus från omgivningarna, big thumbs up.

Här gäller det att vara vaken under mellanscenerna då de med jämna mellanrum kräver vissa handlingar, så såsa inte bort de med telefonen. För övrigt måste jag säga att mellanscenerna är mycket snygga och är bra integrerade i spelet.

Gameplay
Det finns tre olika spellägen Kampanj, Multiplayer och Nazie Zombies.

Kampanjen
Den är bra! Man får snabbt en känsla för karaktärerna och storyn känns fängslande redan från start, detta kan i och för sig ha att göra med den verklighetstrogna grafiken men den kommer vi till senare.

Multiplayer
Big game changer, MLG gamebattles ser jag för första gången i ett COD just nu, det innebär att man som spelare kan anmäla sig till tävlingar och turneringar vilket ger den tävlingsinriktade mer frihet att spela i lag som kanske tar det lite mer seriöst.

Den första december släpper man även rankat multiplayer läge, vilket innebär att man blir graderad och hamnar i matcher med spelare på samma nivå.

De klassiska gamemoden från andra multiplayer baserade COD är kvar, så som Team Deathmatch då man möter spelare i grupp och Free For All där gäller alla mot alla.
Jag måste säga att de nya mapparna är något extra med tanke på att de inte involveras i storyn och på grund av dynamiken i bilden.

Nazie Zombies
Än så länge finns det två banor att välja på, den ena banan är en survival mapp där man befinner sig i ett hus medan den andra är som de varit tidigare där man öppnar dörrar för att ta sig runt på banan.

Grafik
Jag provade att spela WWII på en vanlig led TV, det var något extra redan i det, när jag uppgraderade till en 4K UHD TV blev jag genast ivägkörd till landet ingenstans, spelupplevelsen är som att vara delaktig i händelserna. Mestadels i mellanscenerna, grymt krispigt ljus i kontrast, skuggor och mättnad.

Ljud
När jag spelar spelet med ljudet genom TV apparaten är det lite fattig känsla, än så länge har inte WWII spelats i surround system hos mig men däremot i hörlurar. Jag skulle tipsa om att spela multiplayer i hörlurar, det ger en som spelare mer inlevelse i spelet då ljudet har en stereovid på 5.1, vilket innebär en bredare ljudbild och att man hör allt som händer runt om en från exakta positioner.

Game fysics
Game fysics i Call of Duty har aldrig varit den bästa, det är lite charmen med att spela ett krigsspel. Det ska vara orealistiskt och på samma gång äkta, men när det ligger äpplen på marken och de rullar iväg när man skjuter på dem istället för att gå sönder, eller att det endast blir lite svart avkomma på marken efter att en granat sprängs istället för ett hål, det tyder på lathet, kom igen Sledgehammer, det är 2017!

Cal of Duty WWII får hela…

Oscar Olofsson, Film & Spel | Örebro
Örebroguiden

You must be logged in to post a comment Login