Lokalt | Våld, humor och körsång i Maria Svelands dramatikerdebut

By on 16 december, 2015

Den 16 januari är det urpremiär för Befrielsefronten på Örebro Teater.

Pjäsen är Maria Svelands dramatikerdebut och handlar om journalisten Anna som fått ett vikariat på tidningen i Örebro och motvilligt flyttat hem till mamma. Hemstaden skakas just av en serie överfallsvåldtäkter och i sin yrkesroll möter hon den rädsla och begränsning det innebär för alla ortens kvinnor. När Anna ska skriva om våldtäkterna konfronteras hon med en grupp som kallar sig Kvinnornas Befrielsefront. De har bestämt sig för att möta våld med våld. Och de vill lära Anna en läxa.

Befrielsefrontenär en drastisk uppgörelse med hur mäns sexuella våld påverkar vårt samhälle. Pjäsen är en fiktiv berättelse, en föreställning full av vrede, värme och körsång.

För regi står Sara Giese som tidigare regisserat publiksuccéerna Ingvar – En musikalisk möbelsaga (2011) och Den besynnerliga händelsen med hunden om natten (2014) på Örebro länsteater. Sara Giese om Befrielsefronten:

Jag regisserade scenversionen av Marias debutroman Bitterfittan, så det känns roligt att jobba ihop igen. Tematiken kan ju verka tung, men Befrielsefronten är faktiskt en väldigt rolig pjäs. Det är en fantasi om vad som skulle kunna ha hänt i Örebro runt 2010 strax innan ”Örebromannen” åkte fast. Örebroarna kommer att känna igen sin stad och kanske känslan från den tiden, men alla personer och scenarion är helt fiktiva.

Örebro är en körstad och körsång är ett kraftfullt utryck som passar bra för vår berättelse om kollektiv längtan, sorg och kamp. Örebro länsteater har dessutom en väldigt musikalisk ensemble och en lång tradition av att jobba med musikteater.

Befrielsefronten har premiär den 16 januari klockan 16.00 på Nya China

Kultur & Musik | Lokalt
Örebroguiden

Lo Kauppi, Parwin Hoseinia och Malin Berg. Foto: Mattias Ermanbrix.

You must be logged in to post a comment Login