gtvplay-970-05

Duke Ellingtons Sacred Concert i S:t Nikolai Kyrka

Av den 30 mars, 2017
Arkivbild

Örebro kammarkör och Whispering Band har hittat varandra, som ett resultat av det, har örebroarna chans att höra Duke Ellingtons Sacred Concert söndagen den 2 april i S:t Nicolai kyrka.

– 30 procent av biljetterna försvann på en vecka, det här är en chans man bara inte får missa, säger Fred Sjöberg, dirigent för Örebro kammarkör.

Duke Ellingtons Sacred Concerts är inspirerade av den klassiska kyrkomusiken och ett av de största jazzverken skrivet på 1960- och 70-talen. Mellan 1966 och 1974 turnerade Ellington och hans band i USA och Europa med tre av styckena i Sacred Concerts. Det var också då som SVT spelade in de legendariska konserterna med Radiokören, Duke Ellington vid pianot, Alice Babs som solist och Eric Ericson som dirigent.

Den 2 april framförs verket i Örebro, i arrangemang av John Høybye och Peder Pedersen, med Örebro kammarkör, Whispering Band, sopransolisten Gunnel Sjöberg och dirigent Fred Sjöberg. Eftersom Høybyes och Pedersens version består av material från alla tre Sacred Concerts, kallas deras arrangemang helt enkelt Sacred Concert

I den ursprungliga versionen sjöng kören oftast unisont och har en något mindre roll, men så blir det inte här, säger Fred Sjöberg. I Høybyes och Pedersens tappning behandlas kören och bandet som likar. Det är ett otroligt inspirerande material att jobba med och intresset för konserten är stort. 

Efter Sacred Concert väntar en ny spännande utmaning för Örebro kammarkör.

– Vi har fått en inbjudan om att vara konserterande kör i samband med att festivalen European Choir Games arrangeras i Riga i Lettland i sommar. European Choir Games är en körfestival och körtävling som samlar runt 6 000 deltagare från hela världen, så det är väldigt hedrande att få en sådan här inbjudan. Vi ska sjunga i den nyrestaurerade domkyrkan i Riga under en internationell konsert och programmet är fokuserat på skandinavisk musik av nyare karaktär.

Om Duke Ellingtons Sacred Concert – Arrangemang av Høybye / Pedersen:
”Duke Ellington uttryckte sällan hans närhet med kyrkan i hans musik. Men vid en ålder av 66 år blev han ombedd att komponera musik för en serie konserter som planerades att äga rum i större kyrkor över hela USA. Han inspirerades och accepterade uppdraget. Hans ökat intresse för sakral musik kan ha samband med att hans nära vän, och kollega, kompositören Billy Strayhorn hade blivit mycket sjuk och dog kort efter det första uppförandet av Sacred Concert.

Mellan 1966 och 1974 turnerade Ellington och hans band USA och Europa med tre av styckena i Sacred Concerts. Han använde olika sångsolister – en av de mer kända är den svenska jazzsångerskan: Alice Babs – och lokala körer.

Musiken bestod av delvis gamla kompositioner, reviderad för tillfället, och delvis nytt material. Den ordning i vilken de olika delarna spelades var ännu inte bestämt och programmet kunde variera från en konsert till annan (som i och för sig inte är främmande för en jazzmusiker). Delar som ursprungligen var skrivna för första Sacred Concert skulle lätt kunna användas i andra… eller tredje och vice versa. Det verkar som Ellington, tillsammans med sina musiker, bestämde sig för innehållet och låtordningen i en konsert omedelbart före varje föreställning. Detta är förmodligen varför inga fullständiga stycken av Sacred Concerts existerar. Följaktligen har varje gång musikaliska ledare för storband och körer över hela världen planerat föreställningar av denna musik, också varit tvungna att göra sina egna arrangemang.

1993 blev John Høybye ombedd att leda en stor, internationell workshop om Ellingtons Sacred Concerts. Eftersom inga färdigskrivna stycken eller partiturer fanns, bestämde han sig för att arrangera musiken tillsammans med Peder Pedersen och att ha ett fullständigt musikstycke skrivet. Musikstycket inkluderar partitur för orkester samt körarrangemang som senare har publicerats.

I den ursprungliga versionen av Ellington sjöng kören oftast unisont och hade en något mindre roll, dels för att en turnerande kompositör har mycket begränsat med tid för att repetera med de olika lokala körerna som skulle ingå i konserterna. Dels var Ellington inte alls lika bekant med kör, som han var med orkestern.

I versionen av Høybye / Pedersen behandlas kören och bandet som likar, kanske med en viss tonvikt på kören. Eftersom den nya versionen består av material från alla tre Sacred Concerts, kallas deras arrangemang helt enkelt Sacred Concert.”

» Mer info här «

Kultur & Musik | Örebro
Örebroguiden

You must be logged in to post a comment Login